دانلود آهنگ جدید - پرس سانگ

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

آلبوم جدید محسن چاوشی پرچم سفید

21 آذر 1391
2,172
بدون نظر

  آلبوم محسن چاوشی به نام پرچم سفید در آستانه انتشار . . .

  آلبوم محسن چاوشی

*با دادن نظر و امتیاز در مورد این اثر ما را یاری کنید*

تاریخ انتشار این آلبوم خارق العاده ۱۳۹۰/۱۲/۲۰ میباشد البته هرچند که در پخش آلبوم های وی تاخیر هایی به پیش می آید امید واریم که این آلبوم به موق پخش شود

آینه موسیقی راک و بلوز در کارهای محسن چاوشی

محسن چاوشی همیشه از علاقه خود به این بخش از موسیقی سخن گفته و بارها اعلام کرده از درجا زدن و تکرار بیزار است ! و بعضا با جملاتی مانند

اعلام:
اینهمه آلبوم پاپ برای چه ؟

اعلام:
فضای موسیقی پاپ لوس است

و …

خود را مبرا از چارچوب فعلی موسیقی ایران میداند و همیشه دم از دریچه های تازه در موسیقی خود میزند بویژه از زمانیکه دوست و همکار ویژه اش محمد رضا آهاری صدای او را یک صدای فول بلوز قلمداد میکند و عنوان میکند محسن چاوشی بر خلاف گذشته علاقه چندانی به موسیقی پاپ ندارد ! گرچه محسن چاوشی در یکی از نوشته هایش خود را یک خواننده پاپیولار میداند و اعلام داشته هرگز قرار نیست یک خواننده صرفا راک بشود و موسیقی پاپ را کنار بگذارد اما در ادامه این رویه کمرنگ خواهد شد .

همانطور که پیشتر گفته شد جرقه نخست در آلبوم یه شاخه نیلوفر زده شد جایی که تیم چاوشی دست به حماسه ای زدند !
این اثر علارقم کمبودها و اشتباهاتی که داشت به واسطه فضایی بکر و ناشناخته ! برای مخاطبان هنوز هم حرفها برای گفتن دارد ، ماندگاری این اثر بر کسی پوشیده نیست گرچه سعی شده اهنگهای متنوعی ارائه شود اما خیمه ای بر گستره آنست که گویا موجب شده در انتها ذهن شنونده را همیشه معطوف به یک نقطه کند .

رگه هایی از موسیقی راک در سرتاسر اثر به چشم میخورد این اثر انگشت تا به امروز ادامه داشته ، صدای محزون خواننده و بعضا در قسمتهایی کوتاه گیتار الکتریک آن موسیقی بلوز را تداعی میکند آنچه خیلی پر رنگ است تلفیق است ، چیزی که با سازهای ایرانی نمود بیشتری دارد در اینجا باید توجه داشته باشیم تلفیق تنها به منزله صدایی که میشنویم نیست بلکه تلفیق میتواند نشات گرفته از ترکیب صدای خواننده و سازها ، ملودی و ریتم آهنگ ، هارمونی ها و …. باشد .

برای رسیدن به موسیقی بلوز نباید منتظر یک اتفاق ویژه باشیم همانطور که در نقد استاد بابک افشار گفته شد حتی در آهنگی مقام شوشتری پیاده شده و این نشان از آن دارد که دستگاههای ایرانی قابلیت این را دارند که این چنین پیاده شوند به عنوان مثال کافیست دو نت از دستگاه شور را حذف کنیم تا به گام بلوز برسیم و یا اینکه اگر با دقت (هدفون و یا تفکیک زیر صدا) یه یکی از قطعات این آلبوم (چرا) گوش کنیم صدای خواننده موسیقی دشتی را تداعی میکند ! در این قطعه میتوانیم یکی دیگر از قابلیتهای موسیقی راک و مشخصا بلوز را نمایش دهیم گرچه سبک این قطعه چیز دیگری است ، صدا سازی خواننده متبحرانه کار شده و این میتواند برای ما بسیار جذاب تر و ذوق آورتر از صداهای مصنوعی و افکت های سبک های دیگر باشد .

نمونه ها بسیار است امیدواریم در آلبوم پرچم سفید شاهد این ظرافت ها بیش از پیش باشیم

در ادمه میرسیم به آلبوم ژاکت و قطعاتی همچون دلشوره – خنده و لولای شکسته و طبعا گوشه هایی از این موسیقی راک در تنظیمهای چاوشی که نوید روزهای بهتری را میداد و ختم شد به سولوهای گیتار در پروانه ها و تک آهنگهای کاملا چاوشیایی .

نخلای بی سر بشدت دوست داشتنی است استفاده بجا از گیتار اکوستیک و مضمون اجتماعی و صدای عاصی و اعتراضی خواننده تمام اصول و قواعد یک موسیقی ناب راک را پیاده کرده ، این قطعه سافت راک کمی ملایم تر کار شده چرا که در قطعات پاپ راک البوم ژاکت فضای درستی در راستای موسیقی و صدا خواننده تعریف نشده بود این مساله با لحن خواننده نمود بیشتری بخود می گیرد چرا که لحن کوبنده و صدای با صلابت از الزامات ارائه این نوع از موسیقی ایست به هر حال تنظیم دوست داشتنی و ترانه نخلای بی سر نشان از پیشرفت محسوس چاوشی در بحث تنظیم در این ژانر موسیقی است .

دیوار بی در یک پکیج کاملا چاووشیایی است ساز بادی که تخصص و علاقه شخص چاوشی است در آن دیده میشود با توجه به فضای کار شده در البوم پرچم سفید چه بسا شاهد هنرنمایی مجدد چاوشی در این امر باشیم (اهنگ اسیری البوم ژاکت) اما انتظار نامش را در کاور البوم در قسمت نوازندگان نداشته باشید . لحن کوبنده و صدای یاغی خواننده از همراه شدن گونه ای از موسیقی راک را پیاده میکند تا این اطمینان را بخودمان بدهیم با ارائه این چنین تک آهنگهایی باید منتظر سورپرایز هایی شگفت انگیز در البوم پیش رو باشیم

لتنگ در ادامه کارهای ارائه شده پلکانی بالاتر امده و نمونه بارزتری از موسیقی غربی در کارهای محسن چاوشیست در این تک اهنگ رد پای نیلوفری دیده میشود به قطعه خاکستر مراجعه کنید و گیتار الکتریک پیوسته ای که سمپل است و سرتاسر دلتنگ را پوشانده در قسمتهایی از تنظیم خاکستر به گوش میخورد اینجاست که تاثیر گذاری آهاری هر چه بیشتر نمود پیدا میکند .

بحث تنظیم در آلبوم

محسن چاوشی و سینا حجازی

آخرین باری که حضور محسن چاوشی در تنظیم آلبومش پر رنگ بود آلبوم ژاکت بود که چراغهایی روشن کرد و در قطعاتی که اخیرا بصورت تک آهنگ منتشر شده و تنظیم هر سه را محسن چاوشی خود انجام داد نشان از بلند پروازیهای او دارد . این سه (نخلای بی سر – دیوار بی در و دلتنگ) تماما امید ما به تنظیمهای محسن چاوشیست که گویا ید طولایی دارد و دل نگرانی چاوشی دوستان به تنها نقطه امید و تکیه گاه تبدیل شده ، سینا حجازی که خود نیز خواننده و تنظیم کننده است از دوستان دیرین و صمیمی اوست و شنیده ها حاکی از آنست که او هم توانسته فضای نوینی را رقم بزند زیر صدای او در آهنگ دلتنگ شاید نقش پر رنگ تری را در آلبوم پرچم سفید به همراه داشته باشد ، به هر حال گمان میرود راک و بلوز و طبعا تلفیق این دو سبک با هم و دیگر سبکها دست این دو یار همیشگی را میبوسد و برگ برنده و ماندگاری آلبوم تا حد زیادی دستخوش آنهاست .

در هر سبک از موسیقی سازهایی تعریف شده که در کنار ساز اصلی نقش یک بازیگر مکمل را ایفا میکنند در موسیقی راک پیانو و در موسیقی بلوز کیبورد و صد البته سازهای بادی و هارمونیکا که شاید موجب حضور مجدد بابک صفر نژاد (هارمونیکا کافه های شلوغ) بشود

و همانطور که قبلا اشاره کردیم نوازنده گیتار الکتریک نقش بسزایی ایفا میکند و تمام امید ما به اوست اینبار محسن چاوشی به سراغ یکی دیگر از نوازندگان زبده موسیقی ایران رفته شاهرخ پور میامی

در این گونه آهنگ ها نقش تنظیم کننده و ایضا نوازنده بسیار حیاتی است و باید بخوبی و به اندازه این سولوها در جای جای قطعات نواخته شوند اما این نکته نیز باید مد نظر قرار بگیرد که در موسیقی روز جهان در سبک بلوز از اوایل دهه نود سازهای بادی کمرنگ شده و بعضا منسوخ شده اند امیدوارم تنظیم کنندگان و مشخصا اهنگساز یعنی محسن چاوشی (که همیشه نظرش برای تنظیم کننده قابل احترام است) بیش از اندازه به سراغ این مقوله نرود تا از فضای کسالت آور بدور باشد .

همچنین قابل ذکر است بداهه نوازی و بهتر بگوییم باز گذاشتن دست نوازنده برای هنرنمایی نیز میتواند بعضا نتیجه خوبی داشته باشد به هر حال شاهرخ پور میامی جزو برترین و نامیان گیتار الکتریک ایرانست .

به امید شنیدنیها

Amirox

تقریبا در هر آلبوم محسن چاوشی در تنظیم سورپرایزی دارد اینبار به جوانی اعتماد کرده که تا کنون نامش برای موسیقی دوستان آشنا نبوده و اولین حضور رسمی اش در عرصه موسیقی است همانطور که از شواهد پیداست سبک او موسیقی الکترونیک است و گویا فضای بسیار دلچسب و متفاوتی را رقم زده سبک یکی از تنظیمهای او Dirty electro اعلام شد که یکی از زیر شاخه های موسیقی هاوس است و جالب است که بدانید این سبک از موسیقی زمانی این نام را بخود گرفت (Dirty electro) که با صدای خشن و خش دار از سوی دیجی های استرالیایی و امریکایی همراه شد !

شهاب اکبری

شهاب اکبری تنظیم کننده خوش نام و محبوب چاوشی دوستان است که همیشه کارهای قابل قبولی را از خود ارائه داده اینبار نیز او با یک قطعه در کنار محسن چاوشی است که به گفته خودش یک قطعه اسلو ۶/۸ پاپ میباشد و عنوان داشته ملودی محسن عزیز نیز بسیار تاثیر گذار و زیباست .

کوشان حداد

کوشان حداد که در البوم پیشین یعنی حریص بسیار موفق ظاهر شد اینبار نیز با یک تنظیم در آلبوم حضور دارد باید منتظر فضایی متفاوت از او باشیم .

ترانه سرایان

حسین صفا – اسلام ولی محمدی و حمید رزاقی

حسین صفا

از کفتر چاهی تا کفتر بغ کرده

همانطور که قبلا اعلام شده این البوم بشدت با صفا تر است ، کسی که به جرات میتوان بگویک ترانه متوسط نداشته و ترانه های زیبا و تاثیر گذارش را تنها با صدای چاوشی شنیده ایم رفیق گرمابه و گلستان او

بیتی از قطعه پرچم سفید که مضمونی اجتماعی دارد و درباره جنگ است این قطعه طبق شنیده ها بشدت غمگین و تاثیر گذارست
تنظیم آن نیز با محسن چاوشیست

قلبمون اون روزا این همه ترک نداشــت
دلمون شور میزد..دستامون نمک نداشت

این دومین البوم است که حسین صفا اکثر قطعات را سروده (بعد از البوم لنگه کفش) و میتوان بشدت از این حوزه مطمئن بود اسلام ولی محمدی نیز قبلا ترانه ماندگار تو که نیستی از البوم یه شاخه نیلوفر و دلگیرم از او (تک اهنگ) را پیش از این با صدای چاوشی منتشر کرده حمید رزاقی نیز گفته میشود ترانه سرای گوشه گیری است و از دوستان قدیمی حسین صفاست هر دوی این عزیزان با یک ترانه عطر خوشی را بجا گذاشته اند .

طراح کاور و عکاس

محسن عسگری

اطلاعات کلی از آلبوم

آلبوم ۱۰ قطعه دارد

آهنگساز : محسن چاوشی

ترانه سرایان : حسین صفا – اسلام ولی محمدی (یک قطعه) – حمید رزاقی( یک قطعه)

تنظیم کنندگان اثر و تعداد قطعات تنظیم شده به شرح زیر است :

محسن چاوشی ۴ قطعه
سینا حجازی ۲ قطعه
امیر – اوکس ۲ قطعه

شهاب اکبری ۱ قطعه
کوشان حداد ۱ قطعه

به اطلاع شما می رسانیم مراحل ساخت آلبوم پرچم سفید به اتمام رسیده و برای مراحل اخذ مجوز ارسال شده است.

دریافت فایل



برچسب ها

مطالب مشابه